Rellegint les Clàssiques

Les clàssiques. Quines clàssiques? Mai les hem estudiades. Aquesta paraula en femení sona rara a les nostres orelles. Sí. És veritat. El títol està triat a consciència, i escrit expressament en majúscules. Per què?  Perquè sí. Perquè en els meus estudis primaris, secundaris i universitaris, elles, les nostres avantpassades m’han estat robades, silenciades, invisibilitzades. Han existit però la “Història” oficial s’ha encarregat de deixar-les caure en la fossa de l’oblit. Mercè Rodoreda, Lola Anglada, Carmen de Burgos… Confesso que les he retrobat per iniciativa pròpia en el meu viatge per la vida d’autodidacta pel que fa a la nostra genealogia femenina. Durant el confinament forçat d’aquestes setmanes, he seleccionat fragments d’obres escrites per autores, que ens poden donar forces per suportar aquest embat de la vida i sortir-nos-en més empoderades encara. Preparades per obrir les ales, perquè si elles van poder seguir la seva vocació professional, nosaltres no tenim excuses que valguin. Al final de cada gravació hi ha una pregunta. Voleu jugar a endevinar-la?

Clàssiques: Mercè Rodoreda

Lectura d’un fragment de la novel·la La plaça del Diamant de la Mercè Rodoreda. Parla la Natàlia, la protagonista, altrament anomenada Colometa.

Clàssiques: Lola Anglada

La vida de Lola Anglada ( 1892-1984) il·lustra la vida del país durant un segle. Artista polifacètica amb una visió de país i de la societat, carregada de modernitat, progrés, justícia i equitat. L’oblit de la seva obra és imperdonable. On és el Museu Lola Anglada?

Lectura d’un fragment de les seves memòries, recopilades per la Núria Rius i la Teresa Sanz i editades per la Diputació de Barcelona. Lola Anglada se sent molt feliç i té tota la confiança en el seu èxit professional.

Clàssiques: Carmen de Burgos

Una vegada, vaig passar una setmana al Cap de Gata (Almeria) i en una oficina de turisme vaig descobrir-la. Carmen de Burgos. Vaig trobar el seu llibre Viajes por Europa després d’anys de buscar-lo. Transportem-nos als anys 1905-1906 i escolteu com pensava aquesta dona polifacètica. Entendreu per què el franquisme va prohibir TOTES les seves obres. L’admiro per totes les activitats professionals que va fer al llarg de la seva vida: periodista, conferenciant, mestra, viatgera, escriptora, poeta. Va ser la primera corresponsal de guerra, al Marroc 1909 i mai me’n van parlar durant els 4 anys de la carrera de periodisme a la UAB.  Lectura de Mis viajes por Europa. Carmen de Burgos

Clàssiques: Maria Aurèlia Capmany

Dona de lletres i de teatre. Pionera del feminisme a Catalunya. Pedagoga teatral. Autora de novel·les, narracions, assaigs, obres teatrals. Regidora de cultura de l’ajuntament de Barcelona (1983-1991).

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s