Un planeta nou, amb 655 dones!

Sí, aquesta setmana s’ha fet públic el descobriment. La Isabel Torrents m’ha enviat un correu electrònic amb la notícia: un nou web fa un recorregut a la història dels Països Catalans a través de la biografia de 655 dones. No m’ho podia creure. Finalment, la recuperació de la memòria històrica té en compte el 50% de la població, les dones! Això sí, ha de ser en un volum a part, no fos cas que si s’actualitzessin els llibres d’història amb la inclusió de les aportacions de les dones, a algú li agafés un infart a causa de les mentides i “oblits” publicats. Aquest planeta que s’ha descobert es diu Diccionari Biogràfic de Dones, www.dbd.cat. I quan obro la pàgina, em trobo “casualment” una escriptora i viatgera com l’Aurora Bertrana, que em diu: el primer que s’ha de fer amb la vida és ‘viure-la’ i després, si de cas, ‘escriure-la’ amb coneixement de causa. Totalment d’acord.

I busco una lletra a l’atzar, la v, i descobreixo l’Àngela Vilafreser, sanadora i  llevadora del Lluçanès, condemnada per bruixa al segle XVII. I encara hi ha una llarga llista de biografies pendents de publicació de dones arquitectes, politiques, músiques, pintores, i un llarg etcètera de professions. I no m’estranya gens. L’any 2006 vaig passar les festes de Nadal fent caminades pel Cap de Gata i a l’oficina de turisme un llibre que em va cridar l’atenció: Carmen de Burgos, Columbine, en la edad de Plata de la literatura española, escrit per Concepción Núñez Rey. Per què em va sorprendre tant? Doncs, perquè la Carmen de Burgos representa les corrents de pensament lliure i modernitzador de les primeres dècades del segle XX, i perquè va ser escriptora, viatgera i periodista, la primera corresponsal de guerra espanyola, i mai ningú me n’havia parlat durant la carrera de periodista a l’Autònoma! Per refer-me de l’espant i per sentir la seva veu, vaig adquirir a la Fira del Libre del Passeig de Gràcia, i per 50 euros, el llibre Viajes por Europa, escrit per Carmen de Burgos el 1907. I ella ha estat una de les dones que m’ha animat a viatjar lliurement pel món, sense pors i sense programa, i que m’ha servit de referent per publicar el primer llibre. Si navegueu per aquest Diccionari Biogràfic de Dones, trobareu les vostres avantpassades, sigui quina sigui la vostra àrea de treball. Us prometo que descobrireu un nou planeta, fins ara invisible als ulls de tothom.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Articles opinió, Comunicació, Coses que em passen, Ulleres liles. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Un planeta nou, amb 655 dones!

  1. Ah, jo també he descobert el diccionari, una amiga me’n va passar la informació.
    És formidable. De tantes no en sabem res! Ara, però, les podem anar descobrint de mica en mica. Au, que se’ns gira feina, i tanta com en fem!

Deixa un comentari

