Bateig poètic amb Rosa Leveroni

Va néixer fa cent anys al Passeig de Gràcia, però la vaig conèixer el dissabte 1 d’octubre gràcies a la proposta cultural: Un dia a Cadaqués amb la Rosa Leveroni.  L’Institut Català de les Dones, la Institució de les Lletres Catalanes (ILC), amb la col•laboració de l’ajuntament de Cadaqués, van ser les entitats promotores. Va ser una jornada magnífica! I això, sense anar al centre de Cadaqués en cap moment!!!

Un dia a Cadaqués amb la Rosa Leveroni Quina millor manera de descobrir una clàssica del segle XX completament desconeguda per mi? Pel viatge he conegut la Montserrat Riba, guanyadora del 2010 del premi de poesia Cadaqués a Rosa Leveroni, i néta de Carles Riba i Clementina Arderiu. I també el Josep-Ramon Bach, guanyador del 2009. Envoltada de poetes, tot un privilegi. La Rosa Leveroni és un exemple de dona que tria, i que tria lliurement. A l’any 1948, i a canvi de la dot matrimonial, el pare li compra una barraca a Cadaqués, concretament a Portlligat, que es convertirà en la “cambra pròpia” de la poetessa. Just davant la casa m’han fet un regal: un recital de poemes de l’autora: d’amor, de mort i de paisatges. A les fotos: Iolanda Pelegrí i Ricard Creus recitant.

I jo, a les mans, també tinc el llibre que llegeixen, Poesia, editat per Edicions 62, avui completament esgotat. L’historiador, arqueòleg i editor Frederic-Pau Verrié havia estiuejat a la casa de la Leveroni i tenia llibres dedicats. La jove del Pau, la Lali Biosca, és amiga meva i me’n va regalar un pel viatge. Casualitats de la vida, o no. Fotos de baix: grup de guanyadores i guanyadors de les edicions del Premi Cadaqués a Rosa Leveroni. A la dreta: Tònia Passola., guanyadora del 2000.

He passejat pel carrer Rosa Leveroni i he fet una ofrena floral a la tomba. La Rosa Ardid, secretària del premi literari, ha recitat Testament:

Quan l’hora del repòs hagi vingut per mi,

vull tan sols el mantell d’un tros de cel marí (…)

A la tarda, a la Sala Art i Joia de Cadaqués s’ha inaugurat l’exposició Rosa Leveroni, dona de lletres, presentada per la seva comissària, l’escriptora Vinyet Panyella. En el futlletó de l’exposició, m’ha cridat l’atenció un poema:

Dintre del teu ull blau,

jardí de les gavines,

s’adormen els neguits

i s’apaguen les ires

Canvies el color dels ulls pels del teu estimat, i en un exercici de llicència poètica, tens un vers amorós fet a mida…

Amb permís de la Leveroni, clar…

També s’ha presentat l’Obra poètica completa de Rosa Leveroni, d’Abraham Mohino. Però jo ja tinc l’edició de 1981 i per començar ja em serveix. Estic llegint poesia per primer vegada a la vida i m’està agradant. Aquesta immersió literària de Cadaqués ha estat crucial. Bibliotecària, poetessa, membre de la resistència cultural d’ençà mateix del 1939, dona apassionada i lliure. Valdrà la pena conèixer-la més a fons. La Tònia Passola em regala el poemari Cel rebel, guanyador del premi Cadaqués a Rosa Leveroni del 2000. Amb aquesta dedicatòria: a la Rosa, que estima tots els cels del planeta, aquest cel, tots els cels, rebels! Ja l’he llegit. El proper que llegiré serà el primer llibre de poemes de la Sílvia Amigó, L’ara ets tu.

Més fotos de la jornada: reubicació escultura a Rosa Leveroni a Portlligat. LLàstima que a la placa de l’ICD posi Institut Català de la Dona, i no de les Dones, que és l’actual denominació. Vull pensar que es pot canviar…

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Activitats recomanades, Articles opinió, Excursions, Vivències íntimes. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Bateig poètic amb Rosa Leveroni

  1. Vinyet Panyella ha dit:

    Rosa, moltes gràcies pel teu escrit i, sobretot, per la teva companyia.
    Una abraçada,

    Vinyet

  2. Rafael Soteras i Roca ha dit:

    Crec que és una de les grans poetes, em farà il·lusió un acte que vaig proposar per al dia 9 de març de l’any que vé, 2011 a la Biblioteca del Vapor Vell pel Col·lectiu d’Artistes de Sants, una mica tard, però

Deixa un comentari

